Geen APK meer voor motoren in Belgie in 2026

In België wordt de verplichte (verkoop)keuring voor tweedehands motoren medio 2026 afgeschaft. De Vlaamse minister Annick De Ridder (N-VA) heeft dat besluit genomen omdat de maatregel vooral leidde tot bureaucratie en marktverstoring, zonder aantoonbaar bewijs dat een keuring ongevallen voorkomt.

Volgens brancheorganisatie Traxio zorgde de verplichte keuring de afgelopen jaren voor een flinke terugval in de verkoop van tweedehands motoren. De regelgeving was strenger dan internationaal vereist, waardoor particuliere verkopers werden geconfronteerd met een berg aan papierwerk, regeltjes en extra kosten. De drempel om een motor te verkopen werd daarmee onnodig hoog.

De Belgische stap sluit aan bij een bredere roep om de focus te verleggen van technische controles naar het verbeteren van de rijvaardigheid van motorrijders en het verhogen van de verkeersveiligheid door educatie en bewustwording. Woordvoerder Filip Rylant van Traxio: “Dit past binnen het beleid van de regering om geen goldplating meer te doen; dat betekent: strenger zijn dan wat moet. Vlaanderen gaat nu gewoon doen wat internationaal verplicht is. Momenteel gaan we gewoon vérder dan de verplichting.”

Of deze afschaffing invloed heeft op de discussie over een eventuele motor-APK in Nederland, is nog niet duidelijk. De KNMV blijft de ontwikkelingen volgen en benadrukt dat verkeersveiligheid begint bij goed opgeleide en bewuste motorrijders, niet bij extra papierwerk.

Bron: knmv.nl motor.nl
Lees ook wat de impact van de APK op de motormarkt in België betekent voor de Nederlandse APK.

Dit bericht is geplaatst in Motoren met de tags , , , . Bookmark de permalink.