Het was even nieuws: 2 influencers (wat dat ook moge betekenen) werden geframed door het nieuwe programma “Filemon en de complotten“. Van mij mag iedereen daar wat van denken maar ik persoonlijk doe NIET meer mee met dit soort programma’s. Ik heb het te vaak meegemaakt dat men uren materiaal verzameld en tenslotte precies DAT gebruikt waarin bevestigd wordt wat men wil vertellen. In één geval heb ik het zelfs meegemaakt dat het onderwerp waarvoor ik werd geïnterviewd wellicht uiteindelijk niet interessant genoeg was maar dat ik mijn kop terugzag als illustratie van een totaal ander en zelfs tegenovergesteld onderwerp. Uit ervaring vertel ik je dat dit gebeurd.
Feit was dat 2 jongeren zich niet op hun gemak voelden bij Filemon en wegliepen uit de opnamen. Waarschijnlijk ook onervaren want de titel sprak al boekdelen. Filemon wil namelijk TV Entertainment maken en geen inhoudelijke discussie voeren. Filemon wil “portretteren” en is veel meer geïnteresseerd in de persoon, het poppetje, als in de boodschap; DAT is namelijk vermakelijker en zeker veel verteerbaarder als een inhoudelijke discussie. Ik heb zelf sterk het vermoeden dat Filemon zich oprecht van geen kwaad bewust is. Hij doet wat hij doet en wat ie doet doet ie goed. Ook ik waardeerde destijds “spuiten en slikken” enorm.
Prachtig dat Café Weltschmerz hem wederhoor gunt. Dat zien we andersom te weinig. Maar in deze, overigens heerlijke open discussie, blijkt precies wat ik dacht: Filemon loopt al een hele tijd met het idee voor dit programma. Volgens eigen zeggen al vóór het Corona-debakel. NU mocht hij het maken; juist NU. In een tijd waar men alles, wat niet welgevallig is, persoonlijk maakt; de persoon ridiculiseert zodat men de inhoudelijke discussie monddood kan maken. Natuurlijk mag Filemon NU dit programma maken. Dat is exact wat de Main Stream Media op dit moment propageert: ver weg blijven van de inhoud en lekker lachen om wappies.
Het enige wat me tegenvalt van Filemon (waarschijnlijk had ik hem hoger ingeschat) is dat hij zich hiervoor laat gebruiken en het, zo te zien, niet eens doorheeft. Hij is oprecht, charmant en goed in zijn vak maar helaas in deze een BRUIKBARE IDIOOT. (nogmaals bedankt Robert voor de titel) . Misschien moet je daar eens een aflevering aan wijden: Hoe de MSM jou heeft geframed deze portretten te maken. Is dat geen complot an sich?