Webshops

Het is niet de eerste keer dat ik klaag over (de service van) webshops. Deze keer is het Alternate. Ze bestaan al 25 jaar en volgens mij ben ik ook al zolang klant.

Dat betekent niet zo veel, heb ik wel gemerkt. Het is inmiddels normaal dat je overal vooruit betaald. Weet je dat een bedrijf geen 100% vooruitbetaling mag vragen? Vastgelegd in de wet! 50% is maximaal maar inmiddels pikken we het van elke webshop.

Levering binnen één dag” is veelal een loze belofte maar daar kom je pas achter als je besteld EN betaald hebt. Selecteren op “op voorraad” of “binnen één dag geleverd” heeft dus weinig zin. Men past het gewoon aan nadat je besteld hebt (en dus betaald).

Het wordt pas echt dramatisch als je helaas moet retourneren. Ingewikkeld procedure van aanmelden, wachten op e-mail met instructies en dan tenslotte eindelijk retourneren. Dan begint het wachten. Na 3 dagen meld Alternate het product “retour ontvangen“. Maar dan ben je er nog niet. Dan gaan ze er nog een week over doen (blijkbaar) om dat uit te pakken en te controleren. Je creditnota krijg je ook niet eerder. Ik krijg het gevoel dat je als klant gewoon als een potentieel crimineel wordt behandelt. Ondanks dat je de webshop ALLE credit geeft bij aankoop kun je niet op enig vertrouwen rekenen bij een retour.

E-mailen heeft weinig zin. Buiten dat je een keurig auto-mailtje terugkrijgt met een “behandelnummer” gebeurt er niks mee. Geen reactie. De ChatBot op de website is al even dramatisch. Je hebt 4 keuzes en daar kom je ook elke keer terug, wat je ook kiest. Wij hadden bijna 30 jaar geleden AIchat op ons BBS en die was intelligenter.

Bellen blijkt al net zo weinig zin te hebben. Als er al wordt opgenomen (2 keer niet) dan krijg je een “bandje” ofwel een automaat. Je moet alweer doorkiezen om te woord te worden gestaan. Dan krijg je vervolgens een allervriendelijkste stem, dat moet ik toegeven, maar al snel blijkt dat de intelligentie (of instructies) van de telefoon”service” niet beter is als de ChatBot op de website.

Je hebt ongeveer 3 keuzes: 1) Het is druk meneer, 2) Helaas kan ik niets voor u doen meneer of 3) U moet rustig wachten meneer.

Ik ben het beu. Maar ik handel daar dan ook naar. Als ik zo behandeld word ga ik naar een andere webshop, 25 jaar klant of niet. Als we dat allemaal doen wordt het misschien een beetje beter. Er zijn meer dan voldoende webshops. Daaaaag Alternate

Blijf kritisch, blijf nadenken en blijf VRIJ.

Update 17:15

Als ik iemand vernoem in mijn blog stuur ik deze altijd een mail. Zo ook een mail gestuurd naar Alternate. Blijkbaar kan het dan wel want retouren zijn verwerkt en de ruildisks zijn inmiddels verstuurd. Jammer dat dit nodig is.

Dit bericht is geplaatst in ICT met de tags , , , , . Bookmark de permalink.