Het blijft moeilijk communiceren met Ziggo. Ik heb eigenlijk al jaren niets meer met hen te maken maar nu moet ik noodgedwongen alle abonnementen afwikkelen van mijn trouwma. Even on-line kijken hoe dat bij hen werkt. Je kunt werkelijk alles online regelen: aankoop, uitbreiding, wijziging, etc, etc. Maar opzeggen wordt een ander verhaal:
Per post: Je kunt het opzegformulier uitprinten en opsturen naar het onderstaande adres. Vergeet niet de brief aangetekend te versturen. Het duurt maximaal 4 weken tot je aanvraag is verwerkt. We bellen je altijd nog om je opzegging te bevestigen. Mochten we je de 1e keer niet bereiken dan proberen we het nog 6 keer.
Nou zeg. Dat lijkt me niet. Als ik me niet heel sterk vergis is het in Nederland zo geregeld dat je een abonnement op dezelfde wijze op moet kunnen opzeggen als dat je het aangegaan bent. Mijn trouwma heeft het telefonisch besteld dus ik ga bellen. Ik kom in een menu dat me een aantal keren laat doorkiezen. Uiteindelijk kom ik bij de optie “opzeggen“, druk 4. “Helaas zijn wij gesloten. Wij zijn geopend op werkdagen …“.
Ja hoor. Voor opzeggingen gesloten. Even opnieuw bellen: Nu kies ik “iets aanschaffen” in het keuze menu. Het zal je niet verbazen dat ik bij een lieflijke dame terecht kom: “Goede middag, met Ziggo. Waarmee kan ik u van dienst zijn?“.
Ze staat me allervriendelijkst te woord, toont compassie en condoleert me zelfs. Maar helaas, opzeggen, of zelfs maar laten weten dat de overeenkomst is beëindigd van rechtswege door overlijden, is er niet bij. Dat moet echt per post of een on-line formulier. In dit formulier vraagt men klantnummer (verplicht), rekeningnummer (verplicht) en nogal wat andere gegevens. Anders werkt dat stomme formulier domweg niet en stuurt je terug naar AF.
Ik vraag haar om een e-mail-adres waar ik de opzegging heen kan sturen. Desnoods stuur ik dan wel een akte van overlijden mee. Dat moet toch genoeg zijn, neem ik aan. “We werken niet met e-mail meneer” is haar verbazende antwoord. Werkelijk? Een ISP die verbindingen EN e-mail levert aan haar klanten werkt zelf niet met e-mail?
Ik heb een keurige e-mail gestuurd aan en een en ander uitgelegd. Alle gegevens erbij die ze mogelijk nodig hebben en ik uiteraard direct voorhanden heb. Ze moeten het er maar mee doen. Wat doen ze anders? Een overledene dagvaarden voor openstaande abonnementskosten?