Staatsloterij

Dat je op je hoede moet zijn met transacties weten we natuurlijk allemaal maar wat ik in de afgelopen tijd heb meegemaakt met de staatsloterij verbaasde mij zelfs. Ik kreeg, op een bepaald moment, de indruk dat ik slachtoffer was van oplichting. En dan bedoel ik niet in de algemene zin zoals velen de staatsloterij zien. Nee, dit was specifiek.

Het verhaal begint op 23 maart van dit jaar. De staatsloterij adverteert met een actie van een oranje-shirt bij het afsluiten van een abonnement. De voetballiefhebber in mij vond dat leuk en aangezien ik toch al elke maand mee speel: Waarom niet, DOEN! Ik krijg ook keurig een bevestigingsmail:

Maar dan ontvang ik een vreemd mailtje op 5 april:

Ik check direct mijn bankrekening en constateer dat er (meer dan) voldoende saldo is in de voorafgaande weken. Zeker specifiek op die dag aangegeven in deze mail. Ik ben echter bang dat ik mijn voordeeltje (shirt) misloop dus koop ik zelfs 2 loten on-line …

… en besluit meteen te bellen. Ik werd allervriendelijkst te woord gestaan en ik leg de situatie uit. Het was allemaal geen probleem. Als ik 3 keer mee doe krijg ik mijn shirt, geen zorgen. Er volgt zelfs een mailtje over ons contact met de klantenservice op 6 april, de dag erna:

Ok, no worries dus. Mijn shirtje is veilig gesteld. De lotingen van 27 april en 10 mei worden keurig van mijn rekening afgeschreven dus besluit ik op 17 mei te informeren wanneer ik mijn shirt tegemoet kan zien. Dan draait de zaak om: Ik heb geen recht op de aanbieding want men kon op 24 maart geen 20 euro afschrijven van mijn rekening. Maar dat heb ik toch uitgelegd? Ik heb jullie toch op 5 april gebeld en zelfs 2 loten on-line gekocht. Dat was toch opgelost. NEEN was het resolute antwoord. In de voorwaarden staat duidelijk dat zij dit zelf af moeten kunnen schrijven, anders geld het voordeeltje niet.

Ik wordt hier boos om en zeg het abonnement op, op dat moment, 17 mei 2024. Ik krijg ook een keurige bevestiging per mail, DEZELFDE DAG!

Einde verhaal en ik koop NOOIT meer een staatslot, zo dacht ik. Mijn verbazing was natuurlijk groot dat op 24 mei gewoon weer een lot werd afgeschreven. Die heb ik natuurlijk gestorneerd, dat begrijp je.

Maar het kan nog gekker: Ik ontvang op 18 juni een betalingsherinnering:

Het moet niet gekker worden … Toch besluit ik er nog een telefoontje aan te wagen:

De klantenservice was resoluut: NEEN, ik krijg GEEN shirt en ik moet WEL 20 euro nabetalen, ondanks dat mijn abonnement was opgezegd. Dat er tussen opzegging (17 mei) en afschrijving (24 mei) een volle week zit was normaal, volgens deze medewerker want afschrijvingen duren nou eenmaal een week. Dat is heel normaal. Ik vind dat niet alleen ongeloofwaardig (mijn afschrijvingen zijn secondenwerk) maar ik kijk nog even terug naar maart: Op 23 maart sluit ik een abonnement af en volgens de mail van de staatsloterij was het niet mogelijk om op 24 maart af te schrijven van mijn rekening. Precies één dag dus. Hoezo duurt dat een week?

Tenslotte heeft deze medewerker nog het lef om te dreigen met incasso en een eventuele gerechtelijke procedure. Nou, kom maar op dan. Zaak zit dicht en ik heb alles veilig gesteld. Geen schijn van kans. Laat ze dat maar doen want dan eis ik in reconventie mijn 100,- shoptegoed voor mijn shirt alsnog erbij. Oplichters!

Blijf kritisch, blijf nadenken en blijf VRIJ.

DOWNLOAD DIT BLOG ALS PDF BESTAND

Dit bericht is geplaatst in Overheid met de tags , , , , , , . Bookmark de permalink.