Het is alom bekend dat de telefonie-leveranciers steeds zaken verzinnen om de klant meer geld uit de zak te kloppen. Telkens struikel je over wijzigingen die onverwachts weer extra geld kosten. Keer op keer maak ik deze kleine wijzigingen mee en het lijkt wel of ik mijn rekening nooit op het standaard bedrag mag afrekenen. Telkens is er wel iets wat “buiten de bundel” valt.
De meest klassieke in het verleden was wel de uitvinding van de “voice-mail”. Telefoonaanbieders hadden een voorstel gedaan om kosten te berekenen voor de “poging” van een gesprek. M.a.w. als er niet wordt opgenomen worden er toch kosten berekend. Destijds keurde de OPTA dit niet goed. Het moest bij het oude blijven: pas kosten in rekening brengen indien er een verbinding tot stand gebracht (opgepakt) werd. De telefonie-aanbieders reageerden vrijwel direct met de “voice-mail” die vanaf dat moment ook even standaard voor je aangezet werd. Zelfs al zette je die zelf uit dan bleek die een tijd later gewoon weer aan te staan. Het “probleem” van “niet oppakken” was voor de aanbieders opgelost 🙂
Zo heb ik als jarenlange Vodafone-klant al veel van deze “wijzigingen” meegemaakt en telkens kost het me geld. Ik noem het dan ook voortaan OPLICHTING. Ik denk dan aan de “speciale” tarieven aan boord van een boot terwijl je aan beide kanten van het water een bundel hebt of de SMSjes die ze sturen, zogenaamd voor een klant-tevredenheids-enquete, waarvoor ze ijskoud geld rekenen.
De laatste nieuwe oplichtingstruc is de “Alles-in-een-op-reis-dagbundel“. Als je gebruikt maakt van je toestel in het buitenland kost je dat 2 euro per dag (50min-50sms-50mb). Men zet die, “voor JOUW gemak”, alvast even aan … Geniet je toch mooi van die prachtige voordelen van dat grote internatiale netwerk van Vodafone, toch?
Nu rijden wij een rondje op de motor en komen een paar kilometer door België. Dat is al snel gebeurd als je in Noord-Brabant woont :-). Beide goed opgelet dat het DATAverkeer (mobiele gegevens) UIT staat. Anders heb je gelijk extra kosten aan je broek. Maar dat bleek tevergeefs. De volgende dag stond er 2 x 2 euro extra op de rekening wegens de “Alles-in-een-op-reis-dagbundel“.
Ik ga (natuurlijk) bellen met Vodafone om verhaal te halen. We hebben tenslotte onze telefoon helemaal niet gebruikt in België dus zijn die kosten niet terecht. Het antwoord van Vodafone was verrassend: “U heeft beide een SMS ontvangen in België“.
Bij mij alleen maar vraagtekens dus ff checken: Ja, inderdaad. We hebben beide een SMS van Vodafone ontvangen. De bekende “Welkom in …”-SMS die je altijd krijgt. Maar deze keer kost me deze “gratis” voorlichting van Vodafone dus 4 euro.
Ik noem dit PURE OPLICHTING en heb natuurlijk direct die “Alles-in-een-op-reis-dagbundel“s, die ik zelf overigens nooit heb aangezet, uitgeschakeld. Maar ik realiseer me ook meteen dat ik WEER ben beetgenomen door Vodafone.