BMW R18B

Nadat ik, tijdens de BMW KNMV Meetup, gereden had met de motoren waar ik voor gekomen was (R18 en R1250GS) is het tijd voor de bonus. Ik kies voor de R18B(agger). Op het eerste oog lijkt ie op een R18 waar ze gewoon een batwing en een paar koffers op gesmeten hebben. Maar het resultaat is een plaatje. Ik hou wel van het uiterlijk en heb niet voor niks een batwing op mijn Valkyrie gebouwd. Zou deze fiets net zo nukkig en humeurig rijden als de R18?

Het valt mee. Of ligt dat mede aan mijn verwachting? De vering is stukken beter, zeker comfortabeler. Maar echte verschillen kan ik niet ontdekken aan het rijwielgedeelte. Het blok is wat rustiger, zo lijkt het. Totdat ik de instellingen ontdek: Rock, Roll en Rain. Vreemde benamingen maar ik begrijp ze op een of andere manier wel. De instelling staat op Roll en ik schakel naar Rock.

Oeps, het beest is terug. De krachtbron onder me begint zich irritant te gedragen. Hikken, bokken en grommen. De power in mijn pols is nukkig, moeilijk te temmen. Misschien is dit leuk als je wil uitleven en Rammstein uit de speakers blaast. Maar nu, in deze setting, toerend over de dijkjes, is het vervelend. Ik besluit simpelweg naar Rain te schakelen. Met dit dashboard is dat supersimpel. Het beest verandert in een pony. Gedwee luistert hij naar de teugels en laat zich alles welgevallen. Jammer dat ik dit nog niet ontdekt had op de R18.

Ook het zadel zit veel beter als de R18. Wat zachter en een beetje groter, zo lijkt het. Mijn billen kunnen hier wel aan wennen. De stuurhoogte is prima en hierdoor is mijn zit ontspannen. Boven het grote digitale scherm prijken 4 klassieke klokjes waardoor het vertrouwd voelt en toch veel informatie verschaft.

De batwing houd me prima uit de wind. Ik kan hierop, net als op mijn eigen Valkyrie, gerust een peukje roken. Zelfs op standje rain is de krachtbron voldoende om zo binnendoor te toeren. Wellicht wil je op de snelweg wat meer power maar dan zul je hoger in de toeren zitten en zal naar alle waarschijnlijkheid Rock of Roll wat minder humeurig zijn. Je kunt namelijk, tijdens het rijden, heel eenvoudig hier tussen schakelen.

Na mijn ervaring met de kale R18 viel me deze fiets mee. Maar toch begrijp ik niet zo goed op welke consument BMW mikt met deze motorfiets. Het voelt, rijdt en oogt als een Harley Bagger maar dan met een schitterend blok en 2 imposante dwarsliggende cilinders. Dus zou je denken dat BMW mikt op het Harley publiek. Maar uit ervaring kan ik je zeggen: De HD liefhebber koopt geen NIET-HD. Die is al moeilijk te overtuigen met een Indian of Buell. Mij is het niet helemaal duidelijk.

Blijf kritisch, blijf nadenken en blijf VRIJ.

Dit bericht is geplaatst in Motoren met de tags , , . Bookmark de permalink.