In mei had ik me ingeschreven bij de KNMV (ja, al jaren lid) voor de BMW KNMV Meetup in Apeldoorn. Helaas was er door overweldigende interesse geen plekje voor mij. Ik was heel blij verrast dat de KNMV me mailde dat er nog zo’n dag georganiseerd werd maar dan in IJsselstein, Utrecht en omdat ze me in mei hadden moeten teleurstellen stond ik nu vooraan in de rij. TOP geregeld mannen. Dat vind ik nog eens service. Ik hoefde me niet opnieuw in te schrijven, JA zeggen was genoeg.
Vandaag was het zover. Ik was ingedeeld in de middagploeg en werd vanaf 13:00 verwacht. De lunch stond al klaar toen ik aan kwam. Wederom TOP geregeld mannen!
Ik wilde graag een keer op de R18 en de R1250GS rijden. De R18 vooral omdat ik het een ongelooflijk mooie fiets vind. Een pure “back-to-the-basics” machine met gave lijnen. Lomp, grotesk en toch iets charmants, betoverend. De vormgeving is pure poëzie. Tja, over smaak valt niet te twisten maar het zal duidelijk zijn: Bij mij ging er iets kriebelen toen ik deze fiets zag.
De R1250GS zit wat meer verhaal achter. Natuurlijk kun je niet om deze fiets heen als het gaat om verre reizen en avontuur. Je komt ze overal tegen en de berijders lijken onaantastbaar. Hoewel ik het persoonlijk niet moeders mooiste vind heeft ie wel uitstraling. Ook telt mee dat we al 2 jaar naar het voormalig Oostblok op vakantie gaan. De wegen zijn daar toch anders en ik zal nooit meer het gat in de weg in Bosnië vergeten. Ik dacht dat de hele voorkant van mijn motor afbrak. Ik moest direct denken: “Zou een GS daar minder moeite mee gehad hebben?“.
Ik had jaren geleden al eens met een GS gereden ik in moest zeggen, het rijgedrag verraste me positief destijds. Maar ook was ik toen meer bezig met ratbikes, tourbuffels en de lifestyle om er serieus over na te denken. Last-but-not-least was deze motor destijds werkelijk foeilelijk. Ik noemde ze altijd “ik-weet-niet-wat-ik-wil” motor omdat mij niet duidelijk was of je nou over de weg moest rijden, op de crossbaan of bij de boer achter.
Dat is dus het plan vandaag: De R18 en de GS eens proberen. Zou een van die de motor van mijn toekomst kunnen worden? Ik ben tenslotte ook inmiddels 60 🙂
Tenslotte spookt er al jaren een vraag door mijn hoofd: Ik ben stapelgek op mijn Honda GL1500 Valkyrie en heb inmiddels op mijn 2e exemplaar meer als 100.000 km gereden. Dit is een 1520cc 6 cilinder boxer en ik vind het met afstand de fijnste motor die ik ooit gehad/gereden heb. Maar waarom? Is het de boxer of de 6 cilinder? Of misschien beide?
Misschien krijg ik vandaag antwoord op die vraag, wie weet. Ik besteed aan elk model wat ik vandaag gereden heb een blogje. Noem het maar een soort rij-impressie. Ik ben geen bijzondere kenner, zeker niet van BMW, en ook geen monteur. Ik ben slechts een oude biker met 44 jaar motorervaring (ja goed geteld, deze deugniet had zijn eerste GT350 met 16 🙂 ).
Rij je met me mee?