Zoals we al hebben kunnen waarnemen druppelt het ‘OMG-beleid’ van de Minister van V&J door bij alle overheden. Op alle mogelijke manieren worden leden lastiggevallen; iedere overheid voert het ‘barrière-model’ gezagsgetrouw uit.
Onze laatste casus is hier een schoolvoorbeeld van:
Invoeren motorfiets – Client voert medio mei 2002 een Harley Davidson in; bouwjaar 1975. Alle documenten inclusief inschrijvingsbewijs van het Koninkrijk België worden aangeleverd. Framenummer en bloknummer zijn gelijk en corresponderen met de documenten. De motorfiets wordt gekeurd door het RDW, er wordt een kenteken op afgegeven, BPM wordt betaald en Inter Dutch Expertise voert een taxatie uit. Alle documenten zijn volledig in orde.
Staandehouding – Client is per 2014 lid (van een supportclub) van een MC. Er volgen staandehoudingen. Politie meld vermeende onregelmatigheden aan de motor bij het RDW. Na herkeuring verklaard het RDW het kenteken VERVALLEN. Het RDW motiveert: “De fabrikant Harley Davidson geeft aan het VIN niet te kennen en dus nooit te hebben uitgegeven.”.
Het blijkt echter dat een 9digit VIN-nummer van voor 1981 niet meer gecontroleerd kan worden omdat Harley Davidson hier geen gegevens meer van heeft. Ook heeft de taxateur in 2002 in het rapport aangegeven: Fabrieksmatig : JA. Tenslotte is, na 13 jaar, de eigenaar uiteraard eigenaar te goeder trouw.
Bezwaar bij het RDW is ingediend.