Eerder schreef ik al over ING i.v.m. met het delen van medische gegevens. Ook kwam het nieuwe UBO register aan de orde waarmee aan banken uitgebreide informatie wordt verstrekt. Gisteren had ik weer zo’n momentje: KPN speelt (ongevraagd) informatie door aan ING. Natuurlijk allemaal voor “onze veiligheid” maar dat excuus vreet ik allang niet meer.
Dat stond in een SMS van ING aan mij gericht. Als ik ga kijken op de ING site staat er het volgende:
Om te voorkomen dat criminelen kunnen frauderen met het ontvangen van sms-codes via SMS, informeren telecomproviders de ING als er een simwissel heeft plaatsgevonden op een bepaald mobiel nummer.
De ING gebruikt de informatie uitsluitend voor het voorkomen van fraude. Op deze manier willen de telecomproviders en de ING samen een bijdrage leveren aan het voorkomen van identiteitsfraude via mobiele telefoons
Het “SMOESJE” gehalte straalt er vanaf. Ieder weldenkend mens snapt dat dit NIETS met fraude of “ontvangen van sms-codes via SMS” te maken heeft. Mijn nummer is namelijk helemaal niet gewijzigd. Ik heb slechts een dual-sim aangevraagd om de deur uit te kunnen gaan zonder mijn smartphone en alle spionage apps daarop. Dat is een van de maatregelen die ik genomen heb naar aanleiding van de serie “Back to basics“. Gewoon “niet gevolgd” de deur uit gaan terwijl je vrouw of je klant je wel kan bereiken.
Blijkbaar is dit al voldoende om “alarm” te slaan bij de BANK, onze nieuwe machthebbers. Is dit nu zo erg? Op zich lijkt het erg onschuldig en met goede intenties maar die intenties vertrouw ik absoluut niet meer en dit is, volgens mij, slechts het tipje van de ijsberg. Wat wisselen bedrijven nog meer uit met banken en elkaar, zogenaamd in het kader van onze veiligheid?