Geplaatst op 19 juni 2023
Ook MediaVrijheid is uiteindelijk getroffen door een ShadowBan van Google. De laatste jaren zaten we redelijk stabiel op een gemiddelde van 1000 bezoeken per dag en dat kwam terug in de week en maandcijfers. Sinds een paar weken liep het gemiddelde terug naar 150 tot 300 per dag. Een behoorlijke vermindering dus.
Na analyse blijkt een ShadowBan van Google de voornaamste oorzaak. Een voorbeeld waar je het duidelijk kunt zien is een zoekopdracht “Blijf kritisch, blijf nadenken en blijf VRIJ” op Google.nl: Het resultaat is dat MediaVrijheid niet één keer op de eerste pagina’s verschijnt, ondanks dat dit een veel terugkomende slogan is in de blogs.
Doe hetzelfde in DuckDuckGo en dan tref je MediaVrijheid in overgrote meerderheid aan in de eerste pagina’s met zoekresultaten. Ook Yahoo heeft ons (nog) niet in de ban: De resultaten zijn vergelijkbaar met DuckDuckGo. Bing geeft duidelijk voorrang aan betalende klanten maar daarna komt MediaVrijheid volop in beeld. Eigenlijk bij alle SearchEngines, behalve Google.
Op Facebook lijkt het wat selectiever te gaan. Nadat dit voor de eerste keer gebeurde met een bericht over Janet Ossebaard mag je nu ook Corona doofpot en Vaccin doofpot niet op Facebook plaatsen. De reden hiervan is, volgens Facebook, dat we “op misleidende wijze vind-ik-leuks, volgers, deelacties of videoweergaven” proberen te krijgen. Wat die “misleiding” inhoudt is ons niet duidelijk.
Natuurlijk weet je dat het er een keer van komt. In deze tijd kun je blijkbaar niet “ongestraft” kritisch zijn en zeker niet op Google of Facebook. Ik schrik er ook niet van; ik vind het slechts jammer. Maar het bevestigt alleen maar wat ik al jaren verkondig. We krijgen de informatie niet meer onafhankelijk tot ons. Big Tech bemoeit zich er inhoudelijk mee.
Reden te meer om je vandaag nog op te geven voor onze NieuwsBrief. Stuur simpelweg een E-mail aan en zet in het onderwerp “VOEG MIJ TOE“. Dan mis je vanaf nu niets meer op MediaVrijheid.nl.